NUKILAN HATI
Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.
TEORI KEMURUNGAN KOGNITIF BECK
Teori Kemurungan Kognitif Beck telah diperkenalkan oleh Beck tahun 1967. menurut
Beck kebanyakan tanda-tanda murung adalah berpunca daripada sikap dan
pemikiran individu yang negatif iaitu gejala dan tanda-tanda menunjukkan
kemurungan adalah akibat daripada pemikiran yang tidak tenteram. Pemilihan
Teori Kemurungan Beck merujuk kepada kesesuaian teori ini dengan kajian yang
dijalankan. Teori ini juga mengatakan perubahan dalam pemikiran seseorang
adalah berpunca kepada kemurungan.
Beck (1987) dalam Wan Zainab (1990) menyatakan individu yang mengalami
kemurungan biasanya mempunyai pemikiran yang tidak tenteram. Model Beck telah
menghuraikan tiga konsep asas psikologikal yang mengakibatkan kemurungan
iaitu konsep kognitif tiga penjuru, skema dan alat. Untuk menerangkan tingkah
laku kemurungan, konsep tiga penjuru kognitif akan digunakan. Mengikut teori
ini kemurungan yang berlaku pada seorang individu adalah akibat daripada tiga
cara pemikiran (The Cognitive Triad). Mereka yang murung lebih cenderung
mempersepsikan diri sendiri, pengalaman masa depan mereka sebagai satu
pemahaman yang negatif dan tidak realistik.
Skema pula merupakan satu tanggapan yang tidak fleksibel akibat daripada
kepercayaan atau andaian pengalaman masa lalu. Beck (1987) menyatakan skema
digunakan untuk menggambarkan struktur kognitif. Skema merupakan penglibatan
struktur kognitif di antara input rangsangan dan tindak balas personaliti.
Skema mengandungi gabungan organisasi daripada nilai kepercayaan dan andaian
yang berhubung dengan objek, kejadian atau persekitarannya. Skema juga akan
berfungsi sebagai rangsangan scanners, menapis maklumat, interpretasi dan
mengekodkan maklumat (Becker, 1974).
Alat merupakan konsep ketiga dalam Teori Kognitif Beck. Mereka yang murung
akan sering mempunyai kesilapan struktural dan pemikiran. Ia mempunyai
hubungan dengan salah tafsir tentang sesuatu kejadian. Mereka yang murung
juga akan membesar-besarkan tanggungjawab dan celaan terhadap diri sendiri.
Mereka bukan sahaja membuat generalisasi yang melampau berdasarkan sesuatu
peristiwa tetapi juga akan melakukan atau membuat kesimpulan secara tidak
logik (Clarizio, 1985).
Untuk melihat dan menerangkan masalah kemurungan, Beck (1967) dalam Raikhan
(2006) telah mengaplikasikan Model Kognitif Pembelajaran Sosial. Menurut
beliau ketidakfungsian kognitif merupakan pusat kepada fenomena kemurungan.
Konsep Beck’s Negative Cognitive Triad, menerangkan tentang tiga pemikiran
negatif manusia iaitu tentang dirinya, dunia dan masa depan yang
difikirkannya (Allen, 2007). Pemikiran negatif terhadap diri adalah bagaimana
individu akan melihat dirinya dalam kerangka yang negatif iaitu menganggap
dirinya sebagai serba kekurangan dan tidak bernilai. Keadaan ini akan
menyebabkan individu mengatribusikan perasaan tersebut dengan keadaan
fizikal, mental dan moral dan seterusnya menolak dirinya sendiri daripada
sebarang aktiviti. Manakala, pemikiran negatif yang diwujudkan terhadap
persekitaran atau dunia menerangkan bahawa individu yang murung biasanya
membuat interpretasi bahawa interaksinya dengan persekitaran adalah gagal dan
tidak berjaya. Ia merasakan kehidupannya sentiasa terhalang dan tidak berdaya
untuk mengatasinya. Pemikiran individu yang menanggap masa depannya sebagai
negatif pula adalah dengan melihat masa depannya sebagai negatif. Individu
cenderung untuk beranggapan keadaan yang dialaminya akan berterusan. Keadaan
ini seterusnya akan menyebabkan indvidu merasakan masa depannya tidak berguna
dan tiada harapan.
Menurut Beck (1967) dalam Raikhan (2006), kemurungan dalam kalangan pelajar
dapat dilihat pada tiga tahap iaitu dengan merujuk kepada darjah simptom
kemurungan yang dialami oleh mereka iaitu kemurungan yang rendah (Mild
Depression), kemurungan yang sederhana (Moderate Depression) dan kemurungan
yang tinggi (Severe Depression). Kemurungan pada tahap ini merupakan
kemurungan pada tahap awal dan biasanya dialami oleh kebanyakkan pelajar.
Pelajar-pelajar hanya menyatakan diri mereka buntu dan sedih (disphoria).
Mereka yang mengalami kemurungan pada tahap ini masih boleh bergembira dan
kelihatan riang. Kemurungan pada tahap ini tidak terlalu menjejaskan prestasi
mereka dalam pencapaian akademik dan aktiviti-aktiviti luaran.
Kemurungan sederhana adalah menunjukkan tanda seperti perasaan ‘disphoria’
cenderung untuk menjadi berpanjangan dan lebih kekal. Para pelajar akan
merasakan tidak berminat untuk menglibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti di
dalam dan di luar sekolah. Pada peringkat ini didapati agak sukar untuk
mempengaruhi mereka bagi mengalihkan kepada tingkah laku gembira dan riang.
Tingkah laku dan perasaan riang dan gembira mereka, jika ada cuma bersifat
sementara sahaja. Pada peringkat ini keadaan disphoria biasanya bermula sejak
awal pagi dan berterusan seharian. Menurut Beck (1967), biasanya tahap
kemurungan inilah yang banyak berlaku ke atas pelajar-pelajar sekolah
terutamanya di peringkat awal remaja.
Kemurungan tahap tinggi merupakan tahap kemurungan paling yang teruk. Mereka
yang mengalami kemurungan pada tahap ini akan memperlihatkan perasaan dan
tingkah laku terlalu sedih dan putus asa. Mereka juga sentiasa berada dalam keadaan
terlalu risau atau bimbang. Menurut Beck (1967), 70% pelajar-pelajar yang
mengalami kemurungan pada tahap ini akan merasa sedih sepanjang masa, dan
sukar untuk lari daripada keadaan tersebut. Kesedihan dan putus asa serta
pengherotan dalam keadaan-keadaan yang lain dilihat sebagai bersifat
berterusan. Wallahu a'lam.
|
No comments:
Post a Comment