Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Wednesday, May 19, 2010

Selamat Hari Guru


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini
Selamat Hari Guru,
Terima kasih kepada semua guru yang pernah mendidiku selama ini. Allah telah memberikan kalian ilmu pengetahuan agar ilmu kalian itu ditumpahkan pula kepada orang lain. Saban waktu berganti waktu, saban abad berganti abad, saban kurun berganti kurun, begitulah seterusnya. Dengan ilmu, maka terbentuklah berbagai-bagai bangsa di dunia. Walau hanya setitis ilmu yang dimiliki, tapi kesannya teramat besar kepada penghidupan manusia sejagat. Hebatnya...anugerah ilmu yang hanya pemiliknya adalah Allah!

Guru...itulah kalimah keramat buat semua pendidik yang sentiasa berusaha dengan sabarnya mendidik anak-anak bangsa mereka. Tiada hadiah yang diharapkan di hari yang bahagia ini melainkan anak-anak bangsa menjadi insan yang berjaya di kemudian hari.

Oleh itu, hormatilah para guru yang telah berusaha membangunkan modal insan, memanusiakan manusia, membina negara bangsa melalui pembentukan akhlak generasi masa kini. Dengan demikian, maka hargai dan jangan dilukai hati dan perasaan mereka.

Wallahua'lam.

Terima Kasih, Cikgu!

No comments:

Post a Comment