Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Thursday, November 24, 2011

Kolej Komuniti Jerantut

Kolej ini terletak berhampiran Masjid Jerantut. Kolej ini baru sahaja dibuka. Dan beberapa kursus sudah dijalankan. Tetapi, publisiti masih kurang dan ramai yang masih tidak mengetahui akan kewujudan kolej tersebut.

2 comments:

  1. Baru bermula, memang ambil masa untuk mesra dengan masyarakat, Insyallah dengan usaha berterusan n tanpa jemu, niat murni akan tercapai ...

    ReplyDelete
  2. Saya difahamkan sekarang sudah ada kursus di kolej komuniti jerantut untuk sijil skkm ya?

    ReplyDelete