Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Thursday, March 15, 2012

Saat Hati Terluka...

Saat hati terluka....
perit, pedih dan memilukan...
Apakah yang aku fahami?
Apakah pengertian di sebalik kelukaan itu?

Saat hati terluka...
Andai cuba ku renung
Andai cuba ku ingati
Mungkinkah kerna kesilapan diriku

Saat hati terluka...
Bagai hati yang dihempas ke batu
Hancur berderai
luluh tidak terperi.
Bagaikan sembilu menusuk kalbuku...

Saat hati terluka...
Terfikir aku di pandangan jauh
Andainya aku  melukai yang lain
Sungguh...
Rasa gah bersarang dihati
Namun, 
bagaimana yang dilukai?

Saat hati terluka...
Bermuhasabah diri
Menghitunglah diri
Silapnya di mana, 
Boleh jadi kita layak dilukai...
Lantaran pernah melukai yang lain. 

Saat hati terluka...
Senyumlah walau pahit
Ingatlah, Ya Bari'
Allah, Tuhan Yang Maha Mengatur Agenda!
Allah pasti tahu apa yang diatur untukmu
Sebutlah Ya Sabur, Yang Maha Penyabar
Mudah-mudahan... 
Allah menjadikan hati-hati ini
seorang penyabar...
Dan para Malaikat pun menuruni...

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment