Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Tuesday, November 9, 2010

INDAHNYA HIDUP DI KAMPUS...


Salam petang buat anak didik di luar sana. Hari ini, cikgu cuma ingin memesan kepada semua pelajar Tingkatan 5 yang akan menduduki peperiksaan SPM agar mengemukakan permohonan ke IPTA dan ILK. Ketepikan alasan-alasan lain yang tidak penting kerana keputusan untuk ke IPT adalah sangat penting demi masa depan adik-adik sekalian.

Perlu cikgu ingatkan bahawa, belajar di IPT tidaklah sesukar semasa kita belajar di sekolah. Terutamanya kepada adik-adik putera yang sering mengelat untuk melangkah masuk ke IPT dan memilih untuk lepak di rumah, bekerja dan sebagainya. Jika adik sedari bahawa kebanyakan dari kalangan adik-adik putera sememangnya tidak gemar belajar semasa di sekolah, tidak suka duduk dan mendengar pengajaran cikgu yang panjang lebar, itu tandanya, potensi adik-adik ada di tempat lain. Selalunya, adik-adik lebih berminat dan cenderung untuk belajar secara hands-on atau secara praktikal, bukan secara teori.

Cikgu teringat kepada anak-anak saudara cikgu di luar sana yang sedang belajar di IPT tetapi mengambil jurusan yang berbentuk kemahiran, nampaknya mereka jauh lebih cemerlang berbanding pelajar yang lain. PNGK atau pointer mereka pada setiap semester melebihi jangkaan cikgu. Seorang Si A, berjaya memperoleh pointer 3.65 dalam kejuruteraan elektrik. Manakala, seorang Si B seorang gadis memperoleh 3.75 semester lepas. Walhal, semasa di sekolah dulu, keputusan peperiksaan mereka bukanlah bagus sangat. Matematik dan B. Inggeris orang kata tak usah cerita lah. Memang teruk. Gagal sudah tentu. Tetapi, dek kerana minat mereka kepada pembelajaran secara hands-on itulah yang berjaya mengembangkan bakat dan potensi mereka. Sesungguhnya, untuk pengetahuan adik-adik, markah yang diperolehi bukanlah 100% daripada peperiksaan. Adakalanya, markah yang melibatkan kerja-kerja tangan adalah sebanyak 60% bergantung kepada kursus-kursus tersebut. Manakala, 40% lagi mungkin melibatkan peperiksaan, kehadiran, komitmen dan sebagainya. Itulah di antara pengalaman cikgu juga semasa cikgu berada di UPSI suatu ketika dahulu.

Oleh kerana, kaedah pembelajaran yang sedemikianlah, kebanyakan kita dapat memperoleh kecemerlangan tanpa kita sangka. Hasil dari bakat dan kreativiti kita, adakalanya membuatkan kita sendiri yang akan terlopong melihat keputusan yang tidak kita jangka sama sekali.

Oleh itu, peluang melanjutkan pelajaran ke IPT adalah sangat penting dalam hidup kita. Dengan melanjutkan pelajaran akan menjadikan pengalaman kita lebih luas kerana kita akan bertemu dengan pelbagai ragam manusia, persekitaran kehidupan kampus dan masyarakat yang berbeza sama sekali dengan persekitaran yang kita alami selama ini. Secara tidak langsung, akan meluaskan daya pemikiran dan pandangan kita terhadap kehidupan orang lain. Tidaklah kita menjadi orang yang ketinggalan zaman mahupun katak di bawah tempurung. Sedar atau tidak, itulah pakej yang kita perolehi jika sanggup melangkahkan kaki dengan nekad ke IPT demi untuk menimba ilmu.

Lihatlah, betapa pendidikan amat penting pada masa kini kerana dengan adanya ilmu Allah akan mengangkat kita ke beberapa darjat. jadi, janganlah diimpikan untuk berehat-rehat dan membuang masa dengan beranggapan bahawa, tugas adik-adik sebagai seorang telah pun selesai. Perjalanan masih jauh dik! Penuhilah dan isikanlah dengan jalan-jalan yang indah bukan jalan yang penuh dengan noda seperti merempit, lepak-lepak, terlibat dengan dadah dan sebagainya. Percayalah adik-adik, belajar di IPT sangat indah jika adik menyelusuri dengan bijaksana. Pasti adik-adik akan sentiasa kenanginya sebagainya mana telah kami lalui. Seronoknya terasa seolah ingin kembali semula ke kampus dan menjalani hidup sebagai seorang siswa.


Pasti! buatlah pilihan yang tepat dengan membuat permohonan masuk ke IPT dan ILK. InsyaAllah, rezeki Allah itu ada. Maka, berusahalah!

No comments:

Post a Comment