Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Wednesday, October 27, 2010

Motivasi : Senyum Penawar Duka


Salamualaikum...



Bicara seuntai kata untuk hari ini, senyum.

Dan tersenyumlah kamu kerana senyuman itu penawar duka, melerai kekusutan, penyejuk hati, dan menjadikan kita sebagai seorang penyabar.

Tatkala tersenyum, otot-otot di sekitar wajah akan bergerak dan akan menjadikan kita awek muda.

Tersenyum juga boleh menjadikan seseorang lebih positif dan tenang. Kuasa senyuman amat kuat untuk menjadikan persekitaran kita ceria dan bahagia.

Tatkala kita tersenyum, orang di sekeliling kita turut merasa bahagia. Mereka turut gembira sebenarnya. Cuba bayangkan jika bermasam muka atau pun muka dipenuhi dengan kerutan! Cuba bandingkan, yang mana satukah yang lebih indah,

yang sedang tersenyum atau yang sedang masam mencuka?

Yang sedang tersenyum atau yang mukanya menjeling masam?

yang sedang tersenyum atau yang menangis kesedihan?

Yang sedang tersenyum ataupun wajah yang tidak berperasaan?

Yang sedang tersenyum atau yang sedang membentak kemarahan? :)

Tersenyum juga tidak perlukan modal wang mahupun harta benda yang berbentuk material tetapi cuma sekadar sebentuk bibir yang mengukir senyuman dengan penuh ikhlas. Itulah sedekah yang membuatkan kita ataupun orang lain rasa tidak terhutang budi.

Paling penting untuk kita tahu bahawa senyum atau senyuman itu merupakan anugerah Tuhan Yang Maha Kaya kepada hamba-Nya. Oleh itu, syukurilah nikmat senyuman yang Dia kurniakan kepada kita dan hargailah saat kita seharian dengan senyuman manis lagi ikhlas! :)



Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment