Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Sunday, October 10, 2010

SELAMAT BERJUANG ADIK-ADIKKU...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Salamualaikum semua terutama sekali yang sedang bertungkus lumus menghadapi peperiksaan PMR. Selamat Berjuang dengan penuh ketekunan dan kesabaran. Mudaha-mudahan adik-adik semua berjaya menepuh dugaan peperiksaan yang sedang berlangsung sekrang ini. Selepas ini, bolehlah adik-adik semua merehatkan minda dengan aktiviti yang berfaedah. Perlu adik-adik ingat bahawa, berakhirnya peperiksaan PMR bukanlah beerti berakhir segala-galanya bagi adik-adik.
Tugas kita sebagai khalifah di muka bumi ini tidak pernah habis. Oleh itu, kewajipan kita sebagai seorang hamba perlu ditunaikan. Solat 5 waktu perlu dijaga walaupun adik-adik pergi bermain. Hormat pada ibu bapa tetap selalu, begitu juga guru. Hadir ke sekolah dan ikuti program-program yang disediakan untuk adik-adik yer... Manfaatkan masa yang ada kerana dalam hidup seorang hamba Allah, tidak ada istilah berhenti, habis, rehat kerana semua itu hanya untuk dipenghujung kehidupan seorang manusia di negeri akhirat nanti. Oleh itu, berusahalah selalu dalam setiap perkara yang kita lalukan dengan sebaik-baiknya kerana amal kita walau seberat zarah akan tetap dikira.
Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment