Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Monday, October 11, 2010

Ya Allah...Atas NamaMu Aku Merintih.

Dalam Surah al-Baqarah, ayat 286, Allah berfirman bahawasanya ;


Allah tidak akan membebani seseorang dengan sesuatu melainkan sesuai dengan kemampuannya. Ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya, dan mendapat siksa dari kejahatan yang dikerjakannya. Mereka berdoa, Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami dengan beban yang berat sebagaimana orang-orang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kepada kami, ampunilah kami dan rahmatilah kami. Engkaulah penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.
Ingatlah...tatkala kita merasa getir menerima ujian dari-NYA, maka perlu kita ingatkan diri kita bahawa apa yang diuji oleh Allah itu adalah bersamaan dengan kemampuan kita. Jika kita merasa berat dan tidak tertanggung, merintih dan mengadulah kepadaNya. Kerna...Allah amat menyukai hambaNya yang selalu ingat dan berdoa kepadaNya walau dalam keadaan apa sekali pun. Baik senang mahupun susah. Walau terlanjur berbuat dosa, usah merasa gelapnya dunia kerana Allah itu Maha Pengampun. Dialah Ya Ghafur. Dialah Ya Afuw, Yang Maha Pemaaf dan Ya Tauwab, Yang Maha Menerima Taubat.
Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment