Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Tuesday, March 16, 2010

Awal Permulaan



Bismillah...
Salamualaikum....

Salam pembuka bicara, Salam ukhwah fillah. Syukur Alhamdulillah kerana dengan limpah kurnia dari NYA dapat kita bertemu lagi walau tanpa bersua muka. Bagi yang telah lama mengenali diri ini, salam rindu buat kalian semua. Semoga Allah meletakkan kita di dalam limpahan rahmat dan kasih sayangNYA.

Maaf kerana sudah lama tidak menulis dan mencoret sebarang kata-kata di blog lama saya di http://alkauthar.blogspot.com/. Pada masa kini, saya terpaksa mengukir semula blog yang saya cintai kerana blog lama saya tidak dapat berfungsi sebagaimana yan sepatutnya. Memang jauh di sudut hati ini, terdapat sedikit rasa kecewa kerana blog tersebut tidak berfungsi seperti yang diinginkan. Namun, saya percaya setiap yang berlaku ada hikmah yang tersembunyi. Mungkin terdapat beberapa perkara yang saya sendiri tidak ambil berat sebelum ini seperti virus dan sebagainya. Blog tersebut yang telah lama saya bina bersama rakan blog saya, En. Ahmad Nizam Awang (Hkmatun) http://hikmatun.wordpress.com/. Beliau banyak membantu saya dalam mengenali, membina dan mengukir blog.

Nampak gayanya, saya kena bermula semula. Semoga apa yang berlaku terdapat banyak hikmah dan kebaikan untuk semua pihak. Bermula dengan blog baru ini, jika ada masa, saya akan senantiasa update maklumat dan pengisian. Itu pun bergantung kepada keluangan masa yang saya ada. Maklumlah, kerjaya sebagai Guru Bimbingan & Kaunseling tidak semudah yang disangka untuk mereka. Pengorbanan masa dan komitmen yag perlu diberikan tidak memungkin saya untuk menulis blog seperti blogger yang lain. Apa pun, pengalaman mematangkan fikiran....Wallahu a'lam.





No comments:

Post a Comment