Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

Pages

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Thursday, March 18, 2010


Bismillah...Alhamdulillah...


Bulan ini merupakan bulan yang agak lapang bagi saya berbanding bulan yang lain. Sebaik sahaja sekolah dibuka semula kerana cuti sekolah penggal pertama, semua yang bergelar guru termasuklah saya akan sibuk. Dua kali cuti panjang sudah untuk penggal ini...Bia cuti banyak, kerja juga akan berganda. Walaupun, persekolahan bulan ini bermula dengan peperiksaan selaras Mac, namun, kerja-kerja seorang kaunselor memang tidak pernah habis. Ada sahaja yang perlu disiapkan. Biasanya, fokus saya pada masa ini adalah untuk mengemaskini fail-fail pengurusan, laporan penutup program sekolah yang telah dijalankan, laporan kewangan program dan membuat analisis sesi kaunseling yang telah dijalankan. Sebak sahaja, suara merdu Majlis Guru Kaunseling Daerah berbunyi, mungkin, sempatlah saya hantar laporan L4 kepada mereka. He..he... :)

Oleh sebab itulah, saya mengambil kesempatan cuti ini untuk membina semula blog saya yang telah terkandas di perjalanan dan menyesuaikan semula blog baru saya ini dengan tugas saya sebagai seorang Guru Bimbingan & Kaunseling Sepenuh Masa di sekolah. Mudah-mudahan, pengisian blog ini akan memberikan manfaat kepada semua orang terutamanya pelajar sekolah, guru-guru dan bekas pelajar yang mengenal diri saya.

Nak cerita tentang tugas Guru Bimbingan & Kaunseling ni memang panjang ceritanya. Namun begitu, mungkin satu masa nanti, saya akan mengambil slot yang lain untuk menulis semula tugas-tugas Guru Bimbingan & Kaunseling Sepenuh Masa (GBKSM), mudah-mudahan akan menjadi panduan kepada orang lain di luar sana untuk memahami tugas ini. Tugas yang sama sekali tidak mudah, penuh cabaran dan akan disukai pada yang memahaminya. Bukanlah saya ingin memandai-mandai menulisnya, tetapi cuma ingin berkongsi maklumat dan pengetahuan mengenai tugas-tugas terkini yang mungkin tidak diketahui oleh siswazah Bimbingan & Kaunseling, bakal graduan dan sebagainya. Sebagai contoh, Program Kaunseling Berfokus, Laporan E-Kaunseling dan sebagainya.

Baiklah, apa pun, saya ingin mengundur diri dulu kerana ada kerja lain yang perlu saya buat di luar sana. Semoga kita akan berjumpa lagi di lain masa. Sebarang kritikan membina amatlah saya alu-alukan kepada semua pelawat dan juga yang mengenali diri ini.

No comments:

Post a Comment