Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Sunday, February 14, 2016

PELANCARAN PROGRAM SEKOLAH PENYAYANG

ASSALAMUALAIKUM...

Baru-baru ini, Unit Bimbingan dan Kaunseling SMK Kerdau telah melancarkan Program Sekolah Penyayang di peringkat sekolah. Program ini merupakan antara program dasar yang harus diimplementasikan di peringkat sekolah bagi membentuk sikap para pelajar ke arah yang lebih positif terhadap sekolah, guru dan rakan-rakan. Program hanya dijalankan secara sederhana dan tidak melibatkan kewangan yang besar. Apa yang penting adalah peranan yang dimainkan oleh guru-guru. Terima kasih dan tahniah di atas kerjasama yang diberikan. 

Antara perkara yang menarik perhatian adalah apabila guru-guru mengalu-alukan kedatangan murid ke sekolah pada setiap pagi berdasarkan pusingan guru bertugas guru penyayang. Setiap minggu para guru akan bergilir-gilir untuk menyambut kehadiran pelajar di pintu masuk yang mana pentadbir terutamanya Tuan Pengetua selalu menemani untuk keberadaan di pintu masuk. 


Dua orang pelajar yang lahirnya jatuh pada hari pelancaran program dirairkan. 


Aktiviti Gimik Pelancaran Program Sekolah Penyayang dimeriahkan dengan acara pemotongan pulut kuning.


Pelajar disuapkan dengan potongan pulut kuning oleh GPK HEM.

Kredit kepada para guru yang sentiasa betungkus lumus menyayangi para pelajar, merairkan mereka sama ada melalui amalan sambutan hari lahir dan perayaan tertentu, sering belanja makan pelajar di kantin, dan sering mengambil berat akan kebajikan hal ehwal pelajar serta lain-lain perkara. Tahniah!!!

No comments:

Post a Comment