Bukan mudah untuk menjadi seorang kaunselor. Kaunselor haruslah memiliki sifat-sifat seperti hormat dan terima tanpa syarat (respect & unconditional positive regards), kasih sayang (love), empati (kebolehan merasai apa yang dirasai oleh klien) dan genuin (jujur dan ikhlas) membantu klien dalam perhubungan yang teraputik.
Kaunselor sudah tentunya seorang guru kerana dialah model untuk diikuti dan dicontohi oleh klien dengan sifat peribadi mulianya. Kaunselor boleh jadi mungkin seorang mudarris, muallim, muaddib, murabbi dan mursyid.

Kaunselor juga akan bergerak bersama dengan kliennya dalam proses perkembangan yang dilalui yang mana ianya akan memberikan pengalaman kepada klien. Jika kaunselor berkesan, maka akan mendatangkan hasil atau outcome yang baik juga. Wallahua'lam.

NUKILAN HATI

Semoga ilmu yang dikongsi bermanfaat. Sesungguhnya, apa yang kurang itu adalah berpunca daripada kelemahanku sebagai manusia. Yang hebat itu datangnya dari Allah.

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

TAWAN HATI DAN SENTUH JIWA PELAJAR

MENCARI SESUATU???

Thursday, February 11, 2016

PROGRAM SEMINAR ASAS PENGAWAS 2016

Baru-baru ini telah dijalankan dua siri Seminar Asas Pengawas untuk memberikan latihan dan kefahaman terhadap tugas-tugas dan tanggungjawab sebagai pengawas di sekolah. Di bawah adalah seminar asas fasa 1 yang dijalankan oleh penulis dan rakan penulis dengan inisiatif untuk melatih sendiri pengawas di samping mengelakkan perbelanjaan yang tinggi. Tambahan pula, tugas-tugas kaunselor di sekolah termasuklah melaksanakan program perkembangan kepada para pelajar.

Para pelajar sekalian...ingat lagi tak Tepuk-Tepuk Sayang?

Tepuk-Tepuk Sayang
Pew...Pew...
Cha...Cha
Pew...Pew...
Cha...Cha...
Mama Miaz
Papaya
Mama Miaz 
Papaya...
Prrrr.....
(Kredit to Kak Fayie)



Slot Pertama Seminar Asas Pengawas Sekolah, peserta didedahkan oleh Rakan Kaunselor, En. Jamri mengenai matlamat dan halatuju pengawas di sekolah.



Para peserta didedahkan dengan penetapan matlamat menjadi pengawas di samping penekanan kepada sikap yang harus dimilik oleh seorang pengawas.




Para pengawas diberi tempoh masa 5 minit untuk bergegas ke ruangan lapang di sekolah seterusnya membentuk kumpulan.

Aktiviti Modul : Kes Kemalangan - peserta rancak berbincang untuk mendapatkan hujah.


Aktiviti Menuang air ke dalam botol kosong yang memerlukan kerjasama semua peserta di dalam kumpulan masing-masing.


Falsafah : Kaunselor memproses aktiviti yang dijalankan dan mengaitkan dengan tanggungjawab sebagai seorang pengawas. Peserta juga diminta membuat refleksi terhadap aktiviti yang baru dijalankan. 

No comments:

Post a Comment